Blog: Woestijn of gezellig centrum?

16-11-2020    09:35   |    Hans Ligtenberg

Een weblog van Hans Ligtenberg. Hij is oud-docent Groene bedrijfskunde aan de Hogeschool Inholland in Delft en als vrijwilliger actief bij PUM. Deze weblog schreef hij exclusief voor Goedemorgen.

Frankrijk is een fantastisch vakantieland, prachtige steden, mooi landschap, zon en een goed glas wijn. Maar de kritische bezoeker weet dat de retail in de Franse dorpen zo langzamerhand is uitgestorven, je vindt er alleen nog een bakker (‘s morgens open) en in de kleinere steden is de retail nog maar mondjesmaat aanwezig. Een ontwikkeling die de laatste decennia sluipend heeft plaats gevonden. Op vakantie in Frankrijk doe je alleen nog boodschappen bij de supermarché, waar wel alles te koop is.

In Nederland is het nog niet zover. Bij ons komt de bedreiging niet van de hele grote super stores. Nee, als wij niet oppassen verwoestijnen onze dorp- en stadskernen door de enorme groei van het online shoppen. Wij zijn er zelf schuld aan als de lokale retail het niet meer kan volhouden. Maar ja, gemak dient de mens en corona maakt het ook wel erg verleidelijk om zoveel mogelijk online te bestellen. Maar willen we dat?

Hoe meer wij online bestellen, hoe groter en sterker wij de toch al hele grote jongens als Bol.com (is Ahold), Amazon, Cool Blue, Zalando, etc. maken. Zij groeien met tientallen procenten per kwartaal. Een bedrijf als Picnic bijvoorbeeld maakte in 2019 een groei door van 60%. De speelgoedwinkels zijn al bijna verdwenen, de Hema en Blokker hebben het moeilijk en V&D en Hudson Bay zijn al helemaal uit het stadsbeeld verdwenen. In vele steden en dorpen staan steeds meer winkelpanden leeg, een verschraling van een stadskern en een aanslag op de leefbaarheid in de stad.

Online shoppen biedt voor de consument op de korte termijn enorme voordelen, maar ik vrees dat wij ons op de lange termijn in de eigen voet schieten, als wij ons lot in handen leggen van de grote, machtige retail- en internetbedrijven.

Deze grote bedrijven staan niet echt te boek als goede werkgevers, slechte arbeidsomstandigheden, matige betaling en zeer eenzijdige werkgelegenheid. Ze bouwen grote distributiecentra langs onze snelwegen, verdienen het grote geld  en de pakketbezorgers werken zich het apenzuur voor een minimumloon en verstoppen onze straten.  Het MKB geldt in Nederland als de banenmotor en deze MKB bedrijven zijn zo langzamerhand de enige bedrijven die nog belasting betalen.  Dit terwijl de grote jongens gebruik maken van onze goede infrastructuur (internet, wegen, belastingvoordeel, etc). Wij moeten dus goed nadenken voordat we digitaal shoppen bij de grote jongens, we moeten zuinig zijn op ons MKB. Als tuinbouwsector weten wij maar al te goed wat het betekent als er een enorme inkoopmacht aan de andere kant van de tafel zit. Laat dit niet met ons MKB gebeuren!

Wees zuinig op je dorps- of stadskern en ga, ondanks corona, in december (vooral ook digitaal) shoppen bij je eigen ondernemers in je eigen stad of dorp!

Veel winkelplezier toegewenst!



Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Nu op Paprika: Bucon

THEMA WATER - Erik Passchier van Bucon Industries is op dit moment live te horen op Paprika Tasty Radio. In...